Na aanhoudende kritieken op gokreclames heeft Outreach, de brancheorganisatie van buitenreclame in Nederland, de reclames die op online gokken zijn gericht sterk verminderd. Hoewel de kritische geluiden vooral gericht zijn op tv-commercials en online reclame-uitingen heeft de brancheorganisatie toch besloten om ook een statement te maken door voortaan maximaal twintig procent van de mediaruimte te gebruiken voor online gokken reclames.
De aangesloten partijen bij brancheorganisatie Outreach onderstrepen hiermee dat ze zich aan de bestaande wet en aan de regels houden zoals die zijn opgesteld in de Reclame Code Commissie.
De openstelling van de Nederlandse markt voor online gokken per 1 oktober 2021 heeft geleid tot een toename van gokreclames op met name TV en online. De hoeveelheid reclame leidt in voorkomende gevallen tot maatschappelijke- en politieke discussie over de wenselijkheid hiervan. De aangesloten partijen bij brancheorganisatie Outreach onderstrepen met het terugdringen van de hoeveelheid gok gerelateerde uitingen dat ze zich aan de bestaande wet en aan de regels houden zoals die zijn opgesteld in de Reclame Code Commissie.
“Balans in aandeel gokreclames”
Op de website van de brancheorganisatie reageert Hannelore Majoor (voorzitter van Outreach) op het besluit: “Er zijn weliswaar richtlijnen met betrekking tot de uitingen, de tijdstippen van uitzending en de doelgroepen. Daar conformeren de aangesloten partijen zich vanzelfsprekend aan. Wij zijn echter van mening dat er daarnaast ook behoefte is aan een balans in het aandeel van gokreclame in het gehele aanbod van advertenties in buitenreclame. Met zichtbaarheid in de openbare ruimte in het hele land, vinden we het belangrijk om ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.”
Geen rem op nieuwe licenties
De kritiek op het reclamebeleid en het aantal uitingen zorgt vooralsnog niet voor een rem op het aantal aanvragen voor goklicenties in ons land. De afgelopen weken werden er een handvol nieuwe licenties verleend en het is bekend dat op dat moment een aantal bedrijven uit de gokindustrie een aanvraag hebben lopen bij de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) om ook in Nederland te gaan exploiteren.
0