Brits onderzoek: Veel weerstand tegen gokken in Europa

Het Britse onderzoeksbureau YouGov voerde een enquête uit in acht Europese landen rond gokken, gokreclames, legalisatie en verantwoord spelen. Uit het rapport genaamd ‘Global Gambling 2022: The consumer view in the gambling debate’ blijkt dat de weerstand tegen gokken in Europa is gestegen.

De enquête van het Britse bureau werd in vijftien verschillende landen gehouden, waaronder acht Europese. De reden voor dit onderzoek: gokken is aantoonbaar nog nooit zo gereguleerd geweest, en staat tegelijkertijd meer in de schijnwerpers en open voor kritiek zoals het nu is.

Te midden van het lawaai van de gokindustrie zelf, proberen we de wereldwijde stem van de consument over online gokken in 2022 en daarna te begrijpen. Daarom stelde YouGov zich de vraag: welke inzichten kunnen we trekken uit het profiel en de gokhoudingen en -gedragingen van degenen die gokken?

Verzet het grootst in Spanje en Italië

Ruim de helft van de Spaanse respondenten biedt weerstand tegen de legalisering van online gokken, en dat maakt van Spanje het Europese land dat zich het meest verzet tegen online kansspelen.

Italië volgt Spanje op de voet, waar 52 procent vindt dat online casino en live casinos gokken niet legaal mag zijn. In Italië is online gokken legaal sinds 2006, Spanje legaliseerde de online gokmarkt in 2011.

In Polen is het probleem het kleinst: slechts 32 procent vindt dat online gokken moet worden verboden, terwijl 42 procent het hier niet mee eens is. De verklaring hiervoor kunnen we wellicht vinden in het feit dat online gokken in Polen nog niet volledig gereguleerd is. In Nederland is de gokmarkt pas een jaar open en is daarom lastig te vergelijken met landen als Spanje en Polen.

Te veel gokreclames

Het verzet komt vooral voort uit een stortvloed aan gokreclames, zo blijkt uit de Europese enquête. Dit is ook in Nederland de grootste bron van ergernis. Ook vanuit de politiek kwamen direct na het ingaan van de Kansspel Wet op Afstand kritische geluiden. Sinds de opening van de gokmarkt vliegen de gokreclames om de oren. “Dat leidt tot ergernis, en tot serieuze problemen”, aldus SP-Kamerlid Michiel van Nispen (SP). “Gokken maakt levens kapot. Daar past geen uitgekiende reclame campagne bij”, zei Mirjam Bikker van de ChristenUnie direct na het opengaan van markt in Nederland.

Ook Britten verzetten zich

Ook In Engeland wordt het verzet groter, zo blijkt uit het onderzoek van het Britse bureau in hun eigen thuisland. Waar in een eerder onderzoek van YouGov slechts 16% van de Britten tegen gokken was, is dat aantal nu opgelopen tot 21%. De conclusie van het enquêtebureau is dan ook glashelder: de gokindustrie kampt met een aanzienlijk imagoprobleem. Niet alleen het grote publiek denkt voornamelijk negatief over de sector, ook spelers hebben dezelfde gedachte.

0

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

loader