Er lijkt dan toch echt een einde te gaan komen aan de reeks van bekende Nederlanders die hun opwachting maken in de reclamespotjes van (online casino & bookmakers) gokaanbieders. Het Commissariaat voor de Media heeft vandaag nieuwe beleidsregels gepubliceerd over reclame, sponsoring en productplaatsing en dat zou ook gevolgen hebben voor influencer-marketing.
Per 1 juli
De beleidsregels gaan per 1 juli in en maken duidelijk wanneer een influencer onder de Mediawet en het toezicht daarop van het Commissariaat voor de Media valt, en wat dat precies betekent. De Reclamecode Social Media en Influencer Marketing zal dan ook per 1 juli 2022 aangepast worden aan deze nieuwe beleidsregels.
Transparantie
De reden om de wetgeving aan te passen is transparantie. Volgens de nieuwe richtlijnen moeten Influencers op basis van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en consumentenwetgeving transparant zijn over reclame. Dat moest overigens altijd al, maar nu moet in aanvulling daarop grote influencers (aangeduid als ‘video-uploaders’) die actief zijn op YouTube, Instagram en/of Tik Tok voortaan ook rekening houden met de Mediawet. De uitleg die hierbij hoort staat gedetailleerd beschreven in de nieuwe beleidsregels. Daarin valt te lezen dat video-uploaders zich vanaf 1 juli verplicht dienen te registreren bij het Commissariaat voor de Media én de Stichting Reclame Code.
Website
Mede naar aanleiding van deze veranderingen, heeft branchevereniging DDMA een nieuwe website gelanceerd waar influencers uitleg krijgen over de belangrijkste regels die van toepassing zijn op influencer marketing. Deze website is getiteld: Influencerregels.com.
Imagoverbetering
De DDMA geeft op de site zelf uitleg over het bestaansrecht van het nieuwe digitale kanaal: “Deze voorlichtingswebsite is een initiatief van de DDMA Commissie Influencer Marketing. Wij zijn onderdeel van DDMA, de branchevereniging voor data gedreven marketing, service en sales. Dit is een netwerk van meer dan 350 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers. Ons doel als commissie is om influencermarketing te professionaliseren en transparanter te maken, en het imago ervan te verbeteren.”
0