Het online gokken beleid in België gaat flink op de schop. Onze zuiderburen hadden jarenlang een soepeler beleid dan Nederland, maar stappen daar nu dus vanaf. Met name rondom reclames en sponseringen worden strengere regels opgesteld.
Volgens de Belgische media moeten gokplatformen in België straks geen reclame meer maken via spots in de media zoals kranten, tv, radio en websites. Ook affiches op straat en publiciteit via social media worden verboden. Alleen voor lopende publiciteitscontracten is er een overgangsmaatregel tot aan oktober 2023.
Minister van Quickenborne: “Gokken in het nieuwe roken”
Dit is wat Vincent van Quickenborne, minister van Justitie in België, wil. En hij wordt daarin gesteund door zes bevoegde ministers die het ontwerp voor het Koninklijk Besluit hebben goedgekeurd. “Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal jongeren dat gokt met 43 procent gestegen. En niet minder dan veertig procent van de winsten die online casinos & bookmakers maken, is afkomstig van mensen met een verslaving. Achter die cijfers gaat veel leed schuil.”
Helemaal zeker is het nog niet, want ook al krijgt het voorstel nu veel steun in de politiek. Er zal eerst een goedkeuring vanuit Europa moeten volgen en daarna moet het ook nog langs de Raad van State. Als ook deze partijen instemmen, dan gaat er veel veranderen in België.
Sport zwaar getroffen
Mocht de maatregel daadwerkelijk van kracht worden, dan is de profsport in België de pisang. Zij worden vaak door gokbedrijven gesponsord en halen daar een groot deel van hun inkomsten uit. Ook de Nationale Loterij zou geen reclame meer mogen maken en dat terwijl de Lotto eigenaar is van een eigen WorldTour wielerformatie. Voor de voetbalploegen in de Pro League zijn de druiven nog zuurder. Volgens Lorin Parys, CEO van de Pro League, zou de maatregel meer dan twaalf procent van de totale inkomsten doen verdampen.
0