Hervormingen Duitse online gokmarkt gaat met vallen en opstaan

De reorganisatie van de Duitse online gokmarkt was een langdurig proces dat bijna acht jaar in beslag heeft genomen. Het bepalen van het wettelijke kader had veel obstakels, maar Duitsland zit inmiddels in een zogenaamde overgangsperiode. Hierin kunnen exploitanten van online gokken en hun softwareleveranciers hun producten en activiteiten aanpassen aan een permanent regelgevend regime die vanaf juli 2021 van kracht wordt.

 

Maar wat houdt dit nieuwe regime in en wat betekent het voor operators, leveranciers van iGaming-softwareoplossingen en Duitse gokkers? Hier volgt een meer gedetailleerde kijk op de reorganisatie van de Duitse markt voor online gokken en sportweddenschappen.

 

Staatsverdrag

Na twee mislukte pogingen in voorgaande jaren, bereikten de leiders van de 16 Duitse staten in maart 2019 eindelijk overeenstemming over de bepalingen van het zogenaamde Derde Staatsverdrag inzake kansspelen dat de weg moest effenen voor de regulering van sportweddenschappen in het land.

De wetgeving trad in werking op 1 januari 2020 en dient als een tijdelijk kader waaronder licenties voor sportweddenschappen afgegeven kunnen worden aan geïnteresseerde exploitanten en deze exploitanten zouden hun operaties in Duitsland voorbereiden op een permanente wet, het Glücksspielstaatsvertrag 2021, die in juli 2021 van kracht moet worden.

De overgrote meerderheid van de staatsleiders hield jarenlang vast aan het standpunt dat online casino games en online pokeren niet gelegaliseerd zou mogen worden. Een plotselinge ommezwaai kwam in dit voorjaar toen er uiteindelijk overeenstemming kwam dat deze twee online gokpraktijken vanaf juli 2021 toegestaan zijn.

Waarschuwing

In eerste instantie kregen online gokexploitanten die momenteel Duitse spelers bedienen en bereid zijn om op de markt actief te blijven na de reorganisatie, te horen dat ze zich moeten onthouden van het aanbieden van online casino’s en pokerproducten in het land totdat de wet dit toestaat.

De Duitse autoriteiten waarschuwden dat elke poging tot verzet niet zou worden getolereerd en ertoe zou kunnen leiden dat bedrijven geen vergunning voor kansspelen en sportweddenschappen krijgen om in een gereguleerde omgeving te opereren.

Na oproepen van belanghebbenden uit de industrie voor een gefaseerde deregulering van de markt die exploitanten voldoende tijd zou bieden om zich aan de nieuwe regels aan te passen, kondigden de 16 staten van Duitsland in september een zogenaamd tolerantiebeleid aan. Op grond hiervan kunnen bedrijven niet worden vervolgd voor het aanbieden van online casinogames en (video)poker spellen aan Duitse klanten voor de datum van juli 2021. Voorwaarden is dat ze hun diensten in overeenstemming brengen met de bepalingen van de nieuwe kansspelwet.

Operators kregen tot 15 oktober de tijd om de nodige aanpassingen door te voeren, de markt te verlaten of te worden vervolgd.

Het tolerantiebeleid

Operators die op Duitsland zijn gericht, moesten een reeks wijzigingen aanbrengen in hun iGaming-activiteiten om de lokale wetgevers tevreden te stellen. Opgemerkt moet worden dat deze veranderingen betrekking hebben op online casino- en pokerproducten, aangezien online sportweddenschappen al legaal zijn in Duitsland onder de tijdelijke wet die begin dit jaar van kracht werd.

Gokbedrijven kregen de opdracht om alle tafelspellen uit hun spellobby’s te verwijderen, inclusief blackjack, roulette en craps, evenals live dealer-versies hiervan. Dit betekent praktisch dat ze alleen online slots kunnen aanbieden aan Duitse spelers.

Beperkingen

De nieuwe gokwet van Duitsland bevat een reeks beperkingen voor het spelen van gokautomaten en exploitanten kregen de opdracht ervoor te zorgen dat hun games allemaal strikt aan deze beperkingen voldoen.

Eén van de nieuwe regels verplicht operators om voor al hun spellen een € 1, – per spin-cap op slotinzetten te implementeren. Bovendien mogen spelers niet meerdere games tegelijk spelen.

Andere beperkingen zijn onder meer:

-Een limiet van € 1.000 voor maandelijkse stortingen, hoewel die limiet voor bepaalde spelers kan worden verhoogd tot € 30.000

-Een interval van vijf seconden tussen elke draaiing van de rollen

-Autoplay moet op alle gokspellen zijn uitgeschakeld

-Operators moeten elke 60 minuten een reality check uitvoeren, met een verplichte afkoelingsperiode van vijf minuten voordat spelers verder kunnen spelen

-Er moet te allen tijde een zogenaamde paniekknop worden weergegeven, zodat spelers zichzelf kunnen uitsluiten van een online casino wanneer ze daar behoefte aan hebben.

-Demogames mogen niet worden aangeboden

-Voor sportweddenschappen zijn weddenschappen tijdens het spel niet toegestaan ​​onder de nieuwe regels.

Operators, providers beleid inzake hageltolerantie

Het tolerantiebeleid was welkom nieuws voor operators die geïnteresseerd zijn in activiteiten op de gereglementeerde markt van Duitsland. GVC Holdings, dat buitengewoon actief is geweest in het uiten van zijn mening over wat Duitse wetgevers goed of fout doen, zei dat het nieuwe beleid eindelijk “langverwachte duidelijkheid bracht in de toekomst van de regelgeving voor online gokken in Duitsland”.

Sommigen uitten echter hun bezorgdheid over het feit dat operators en hun softwareleveranciers zeer korte tijd kregen om alle noodzakelijke wijzigingen door te voeren. De Duitse vereniging van online gokoperatoren, Deutscher Sportwettenverband, zei dat de deadline van 15 oktober “onrealistisch krap” was en dat het onder normale omstandigheden enkele maanden duurt voordat de exploitanten de “complexe IT-projecten” hebben voltooid die het aanpassen van hun activiteiten met zich meebrengen.

Groeimarkt

Ondanks de strakke deadline hebben een aantal aanbieders van online kansspelen aangekondigd dat ze ervoor hebben gezorgd dat hun producten volledig voldoen aan de nieuwe Duitse regels en dat ze klaar zijn voor verdere groei in deze lucratieve markt.

Microgaming was een van de eerste providers die de nieuwe regels omarmde en een oplossing lanceerde die ervoor zorgt dat zijn producten voldoen aan het Duitse tolerantiebeleid en de algemene gokregels. Het bedrijf zei ook dat het meer dan 150 videoslots beschikbaar zou stellen voor zijn klanten op de Duitse markt en hun spelers, waaronder de hits Book of Oz, 9 Masks of Fire en Bonanza.

ORYX Gaming, een andere grote aanbieder van iGaming-spellen, heeft ook “een aanzienlijk deel van de content” aangepast om deze volledig in overeenstemming te brengen met de Duitse richtlijnen voor de huidige overgangsperioden.

Onlangs zei de maker van online casinogames Betsoft Gaming dat het ervoor heeft gezorgd dat het bedrijf aan alle vereisten van de Duitse autoriteiten voldoet en dat “als er verdere wijzigingen of nieuwe vereisten van kracht worden, die met dezelfde snelheid en efficiëntie geïmplementeerd kunnen worden.” De spelontwikkelaar zei ook dat tenminste 20 belangrijke online gokexploitanten hem hebben laten weten dat ze zich opnieuw zouden aanmelden onder de aangescherpte regelgeving.

Einde aan affiliate marketing

Gokaanbieders zijn misschien niet altijd even blij met de nieuwe regels en de vele beperkingen waaraan ze zich moeten houden als ze actief willen zijn op de Duitse markt, maar er is een nauw verwante sector die behoorlijk negatief zal worden beïnvloed door het nieuwe regime.

Een belangrijke bepaling in de nieuwe kansspelwet verbiedt exploitanten om gelieerde links te gebruiken of marketingpartners een percentage van hun Duitse inkomsten te betalen aan klanten die door diezelfde marketingpartners zijn doorverwezen. Deze bepaling heeft Duitsland geconfronteerd met grote zorgen over de inkomstenbronnen.

In de afgelopen weken hebben verschillende gokexploitanten hun aangesloten partners laten weten dat ze moeten stoppen met adverteren in Duitsland. GVC stuurde bijvoorbeeld een e-mail naar zijn gelieerde ondernemingen met de instructie om “alle banners en promotieteksten met betrekking tot casino- en pokerproducten van alle GVC-merken” van hun Duitse websites te verwijderen. En om elke “sociale media-, app- of netwerkactiviteit” voor GVC te stoppen. GVC heeft onlangs vier licenties voor sportweddenschappen verkregen van Duitse toezichthouders voor zijn merken bwin, Sportingbet, Ladbrokes en Gamebookers.

Op een vergelijkbare manier vertelde Bet365 zijn gelieerde ondernemingen om de reclameactiviteiten in Duitsland stop te zetten en dat ze er ook voor moeten zorgen dat ze geen reclame maken voor spelaanbiedingen van andere concurrenten wanneer ze Bet365 promoten.

0

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

loader