Het openstellen van de reguliere online gokken markt in Nederland heeft ertoe geleid dat veel mensen zich ergeren aan gokreclames. Volgens het jaarverslag van de Reclame Code Commissie zijn er sinds 1 oktober 2021 een record aantal klachten binnengekomen over gok gerelateerde zaken.
Flinke stijging
De Stichting Reclame Code heeft volgens haar jaarverslag in 2021 een recordaantal van 6.157 klachten en meldingen ontvangen. Dit zijn er beduidend meer dan in het vorige recordjaar: in 2019 kwamen er 4.255 klachten en meldingen binnen bij de SRC. In 2020 waren dit er 4.015.
Digitale communicatie
De 6.157 klachten en meldingen hebben tot 462 beslissingen geleid. De meeste beslissingen van de RCC gingen over reclame via digitale marketingcommunicatie. Meer cijfers over het aantal klachten en beslissingen, ingedeeld naar media, motivering en naar producten en diensten, staan in het Jaarverslag 2021. U kunt de online-versie lezen op www.reclamecode.nl/jaarverslag.
Regels voor gokreclames
De Nederlandse Reclame Code bevat regels die gelden voor alle soorten reclame, ongeacht waar deze worden vertoond. Dus zowel voor influencer-marketing, display advertising, als voor tv-commercials, drukwerk en billboards. In 2021 heeft 96% van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code handelde, de uitspraak van de Reclame Code Commissie opgevolgd en de (verspreiding van de) betreffende uiting aangepast of ingetrokken. Consumenten, organisaties en het adverterend bedrijfsleven kunnen mede door een sterke zelfregulering vertrouwen op reclame.
Strenge regels
Ook in Den Haag wordt de stijgende klachtenstroom erkend. Minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming wil reclames voor risicovolle kansspelen, zoals goksites en online casino’s, verder aan banden leggen. Daarmee wil hij gokverslaving voorkomen. Ook de sector zelf komt er tegen in het geweer en probeert haar steentje bij te dragen door de reclame uitingen aan te passen. Dat gebeurt onder meer door te wijzen op de kans op gokverslavingen.
0