Ruim 36 miljoen euro aan reclamegelden uitgegeven door online casino’s

Vanaf 1 september tot en met 30 januari hebben de tien legale online casinos Nederland die actief zijn in totaal €36,7 miljoen aan mediabestedingen (tv, radio, billboards en print) besteed. Bijna €17 miljoen euro komt voor rekening van de twee staatsbedrijven Holland Casino en de Nederlandse Loterij. Deze uitgaven zijn goed voor ruim een euro per Nederlander.

TOTO casino, dochter van de Nederlandse Loterij en deels in handen van het Ministerie van Financiën, is met €9,6 miljoen de absolute big spender. Holland Casino, 100% staatseigendom, besteedde tot nu toe een ruime €7,3 miljoen.

Daarna volgt een hele tijd niks. Er zijn drie commerciële partijen die net onder de €5 miljoen uitgaven. Dat zijn de Britse bingosite Tombola, BetCity van de Amsterdamse casinofamilie Singels en het Maltese Batavia Casino.

Batavia Casino

Ondertussen heeft de Stichting Reclame Code ook van zich laten horen door uitspraak te doen over een klacht die was ingediend tegen kansspelaanbieder Batavia Casino. Deze zou in een tv-reclame een onterecht beeld schetsen over de winkansen van spelers. Dick Molman, voorzitter Reclame Code commissie verwierp die klacht door te stellen dat: “Klager vindt de bestreden reclame uiting misleidend, omdat vier van de vijf deelnemers in de commercial van adverteerder Batavia Casino een prijs winnen tijdens het spelen van een online kansspel. Deze klacht wordt verworpen, omdat de gemiddelde speler zal begrijpen dat de uiting is bedoeld om op een ludieke manier aandacht te vragen voor de online kansspelen van de adverteerder — zonder dat daarbij een serieus beeld wordt gegeven van de winkansen. Dit blijkt ook uit de explosie van confetti uit de apparaten waarmee wordt gespeeld. Op grond van het bovenstaande wordt als volgt beslist: De voorzitter wijst de klacht af”, aldus de verklaring van Molman.

Verbod reclame staatscasino’s

Ook in politiek Den Haag is de kwestie hot. Afgelopen dinsdag nam de Tweede Kamer een motie van ChristenUnie-SP aan die de verantwoordelijk minister dwingt er beter op toe te zien dat staatscasino’s als de Nederlandse Loterij en Holland Casino zich terughoudender opstellen als het gaat om reclamebudgetten .Het gevolg van die motie is dat er nu ook een debat gaande is om reclames van staatscasino’s volledig aan banden te leggen.

0

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

loader